Franczyna do 10 tysięcy — jaką warto wybrać

Franczyza do 10 tys. to dobry pomysł na biznes dla początkujących przedsiębiorców z małym kapitałem. Niski wkład własny nie oznacza, że masz oczekiwać niewielkich przychodów. W zależności od branży współpraca franczyzowa może okazać się bardzo opłacalna. Podpowiadamy, jaka franczyza do 10 tys. przyniesie ci największe zyski. 

Niektórzy sądzą, że franczyza z niskim wkładem nie może być dochodowa. Nie w tym jednak tkwi sekret sukcesu: najważniejszy jest wybór przyszłościowej branży i zaufanego franczyzodawcy z mocną pozycją na rynku. Pomoże ci postawić pierwsze kroki w prowadzeniu własnego biznesu, co zminimalizuje ryzyko kosztownych błędów. Z czasem wkład nie tylko się zwróci, ale przyniesie ci kilkukrotnie większe zyski.  

Franczyza do 10 tys. – co to oznacza?

Franczyza to powszechnie stosowany model biznesowy oparty na współpracy dwóch przedsiębiorców. Jedna ze stron to franczyzobiorca, czyli osoba otwierająca firmę wchodzącą w sieć znanych lokali. Druga to franczyzodawca – właściciel rozpoznawalnej marki, który dzieli się swoją wiedzą i metodami prowadzenia biznesu z wszystkimi podlegającymi mu przedsiębiorcami. We współpracę wchodzą na podstawie umowy franczyzowej. W Polsce do najbardziej znanych franczyz należy sieć sklepów Żabka, Carrefour Express czy restauracje McDonalds. 

Franczyzy do 10 tys. są całkiem częste. Największe firmy wiedzą, że na współpracę franczyzową decydują się głównie początkujący biznesmeni, którzy rzadko posiadają duży kapitał na start. Przy odrobinie samozaparcia kwota 10 tysięcy jest możliwa do zaoszczędzenia z własnej pensji. Łatwiej też uzyskać ją w formie pożyczki lub dotacji unijnej.

Wkład własny to kwota, jaką należy zapłacić franczyzodawcy za udostępnienie przez niego know-how prowadzenia firmy. W zależności od przedsiębiorcy może zawierać koszt wyposażenia lokalu lub inne opłaty związane z założeniem działalności. Warto wybrać franczyzodawcę, który w zamian za niewielki wkład własny dostarczy ci sprawdzony zestaw zasad, solidną dawkę wiedzy i kompleksową pomoc w razie problemów.          

Czy wkład własny w kwocie 10 000 zł we franczyzę to dużo?

Franczyza za 10 tys. jednej osobie będzie wydawała się niewielkim wydatkiem, drugiej progiem nie do osiągnięcia. Ocena często zależy od sposobu, w jaki będzie układała się późniejsza współpraca z franczyzodawcą. Zawczasu nie możesz tego stwierdzić, dlatego warto uważnie przeczytać umowę franczyzową, rozwiać wszelkie wątpliwości oraz poszukać w internecie opinii o danym przedsiębiorcy.

Wysokość wkładu własnego w dużym stopniu zależy od branży. W gastronomii często nie jest wymagany, jednak po stronie franczyzobiorcy stoi remont i wyposażenie lokalu, zakup profesjonalnych produktów, zatowarowanie czy uzyskanie zezwoleń. Kwota początkowa zależy również od zaangażowania franczyzodawcy w pomoc w otwarciu biznesu. Nie każdy przedsiębiorca oferuje wsparcie na wszystkich płaszczyznach.  

Rodzaje franczyz do 10 tys. zł

W Polsce znajdziesz wiele konceptów biznesowych, w których próg wejścia wynosi mniej niż 10 tys. zł. Czy wszystkie są dochodowe? Dla franczyzodawcy otwarcie kolejnej placówki zawsze będzie na rękę, za to dla franczyzobiorców może okazać się mało trafioną decyzją. Dlatego uważnie przemyśl, czy w twojej lokalizacji jest popyt na konkretne usługi lub produkty.

Jaki biznes do 10 tysięcy możesz otworzyć? Tanią franczyzą są salony prasowe, sklepy spożywcze lub oferujące kosmetyki i punkty nadania paczek. W ich przypadku jedyny koszt to wynajęcie lokalu, zakup produktów oraz ewentualna opłata dla franczyzodawcy. Wolisz działać w usługach? Dobrym pomysłem będzie szkoła językowa, kantor lub biuro ubezpieczeniowe.

Pamiętaj, że oferta franczyzowa z niskim wkładem zazwyczaj niesie ze sobą dodatkowe opłaty. Przystąpienie do sieci wiąże się z inwestycją w wynajęcie lokalu, zakup sprzętu i zatrudnienie pracowników. Umowa franczyzowa nie eliminuje magicznie opłat związanych z prowadzeniem biznesu.        

W jakiego typu franczyzę warto inwestować?

Franczyza z małym wkładem własnym jest mniej ryzykowna. Każdy franczyzobiorca chce, aby jego inwestycja się zwróciła, a działalność przynosiła obiecane zyski. Przed otwarciem sklepu, drogerii czy punktu usługowego pomyśl, czy lokalny rynek jest na niego gotowy,  bo w niektórych branżach konkurencja bywa zbyt duża. Silna marka to nie wszystko. 

Myśląc o franczyzie, warto zrobić analizę rynku jak w przypadku zakładania firmy od zera. Co obecnie przyciąga klientów? Które branże rozwijają się najszybciej w Polsce? Bez wątpienia jedną z nich są zakupy przez internet, z którymi wiąże się obsługa paczek, dlatego punkt kurierski franczyza będzie strzałem w dziesiątkę. Jest to biznes do 10 tysięcy, w którym wkład własny szybko ci się zwróci. Będziesz zarabiać głównie na różnicy cen w wysyłce paczek, ponieważ znana marka franczyzodawcy zapewni ci okazyjny cennik u firm kurierskich. Dodatkowo możesz liczyć na zarobki ze sprzedaży opakowań, pieczątek, wydruków i wykonywania kilkunastu innych usług. Szeroka oferta i znany koncept przyciągną klientów, a tobie pomogą osiągnąć sukces.     

Czy i kiedy wkład własny we franczyzę się zwraca?

Mała franczyza z niskim wkładem własnym zwiększa prawdopodobieństwo odzyskania włożonych w nią pieniędzy. Nigdy jednak nie uzyskasz od franczyzodawcy zapewnienia odnośnie powodzenia przedsięwzięcia. Lokal otwierasz na własną odpowiedzialność, jak w każdym innym biznesie. 

Niski wkład własny zwraca się zazwyczaj po kilku miesiącach. Warto wybrać franczyzodawcę, który nie pobiera comiesięcznego abonamentu lub procentu od dochodów – wtedy inwestycja wróci do ciebie znacznie szybciej.

Prawdopodobieństwo zwrotu wkładu własnego i osiągnięcia zadowalających dochodów zwiększy właściwe przygotowanie do otwarcia biznesu. Warto przeprowadzić analizę spodziewanych przychodów: franczyzodawca z pewnością w tym pomoże, ponieważ ma wgląd do zarobków pozostałych firm ze swojej sieci. 

Obawiasz się, iż jego raporty mogą być zawyżone? Spróbuj skontaktować się z pozostałymi franczyzobiorcami za pomocą internetu. Pamiętaj, aby celować w przedsiębiorców posiadających punkty w miastach o podobnej gęstości zaludnienia.       

Jak wygląda umowa franczyzowa i jak ją dobrze napisać?

Współpraca na zasadach franczyzy przebiega w oparciu o warunki zawarte w umowie franczyzowej. Nie istnieje jeden ogólnie przyjęty wzór takiego dokumentu. Propozycja umowy zazwyczaj przedstawiana jest przez franczyzodawcę, jednak masz prawo do wprowadzania zmian i negocjowania warunków.  

Franczyzy do 10 tys. to najczęściej firmy jednoosobowe. W umowie franczyzowej franczyzodawca przekazuje licencję na działanie pod jego szyldem oraz określa zakres swojej pomocy. W dokumencie należy:

  • wyszczególnić zobowiązania franczyzodawcy i franczyzobiorcy,
  • przedstawić zawartość pakietu franczyzowego (szkolenia, marketing, wzory umów itd.),
  • zawrzeć klauzulę o poufności danych, 
  • określić czas obowiązywania umowy i zasady jej wypowiedzenia.

Franczyza do 10 tys. to kusząca opcja dla osób, które dopiero zaczynają swoją przygodę w biznesie. Niewielka inwestycja pozwoli ci skorzystać z doświadczenia większego przedsiębiorcy. Jeśli mądrze go wybierzesz, nauczysz się prowadzenia dochodowej firmy.  

Total
0
Shares
Poprzedni artykuł

Dodatkowe źródło dochodu — jak je znaleźć?

Następny artykuł

Franczyza do 20 tys. zł, czyli pomysł na biznes z niewielkim wkładem

Powiązane artykuły