Jak założyć firmę kurierską i co warto wiedzieć przed jej otwarciem?


Zastanawiasz się, jak założyć firmę kurierską i czy warto to zrobić? Jakie formalności na Ciebie czekają i czy potrzebne są jakieś zezwolenia? Może Twoje obawy budzi zawiłe prawo podatkowe i nie wiesz, jak miałbyś się rozliczać jako kurier na własnej działalności? Jeśli dręczą Cię którekolwiek z tych wątpliwości, sprawdź nasz poniższy poradnik, w którym zawarte są odpowiedzi na te i wiele innych pytań.

Jak otworzyć firmę kurierską? Pierwsze kroki w biznesie

Zastanawiasz się, jak zostać kurierem? A może chcesz iść o krok dalej i dowiedzieć się, jak założyć firmę kurierską? Powinieneś zatem poznać prawa, którymi rządzi się biznes, dowiedzieć się, jak wygląda praca przedsiębiorców, jakie korzyści daje prowadzenie własnej firmy i jakie obowiązki ma przedsiębiorca. 

Jeśli chodzi Ci po głowie założenie firmy kurierskiej, powinieneś zapoznać się z takimi kwestiami, jak:

  • obsługa księgowa – dobrze prowadzona księgowość jest niezbędna dla sprawnego funkcjonowania firmy oraz uniknięcia problemów z prawem,
  • formalności, typu wpisanie firmy do rejestru,
  • stworzenie planu działania,
  • zebranie funduszy,
  • formy opodatkowania.

Najważniejsze aspekty prowadzenia firmy kurierskiej omawiamy szczegółowo w dalszej części tekstu. Sprawdź, jak pracuje kurier na własnej działalności oraz jak założyć własną firmę kurierską.

Biznesplan to podstawa, czyli założenia firmy kurierskiej

Planujesz uruchomienie biznesu, a Twój pomysł to firma kurierska? Własna działalność to odpowiedzialność. Pamiętaj, że to Ty będziesz czerpał korzyści z sukcesów, ale też samodzielnie będziesz ponosił koszty porażek. Dlatego Twoje oczekiwania wobec biznesu powinny być racjonalne. Aby zostać jednym z najbardziej renomowanych przewoźników, powinieneś przygotować biznesplan. Obszerny, szczegółowy biznesplan, uwzględniający kwestie finansów, specyfikę klientów, zatrudnienie pracowników i cechy charakterystyczne branży to absolutna konieczność. Najważniejsze elementy biznesplanu to:

  • realne określenie kosztów uruchomienia i prowadzenia działalności;
  • sprawdzenie sytuacji w branży – czy na rynku zmieści się jeszcze jedna firma kurierska;
  • określenie, jaki sprzęt będzie niezbędny;
  • zaplanowanie działań marketingowych;
  • określenie zasięgu i skali działania – ograniczasz się do miasta czy całej aglomeracji? Ile paczek w miesiącu chcesz dostarczać?;
  • profil potencjalnego klienta;
  • strategia cenowa.

Jak założyć firmę kurierską? To pytanie, na które trzeba znaleźć bardzo szczegółowe odpowiedzi. Ryzyko jest bowiem dosyć duże. Jeśli masz wątpliwości w kwestii  tego, czy wiesz, jak założyć firmę kurierską, zawsze pozostaje Ci praca jako firma kurierska na własnej działalności. Niewątpliwie współpraca z firmą kurierską to zdecydowanie mniej ryzykowne przedsięwzięcie. Jednocześnie możesz je połączyć z prowadzeniem punktu kurierskiego, dzięki czemu zdobędziesz dużą niezależność i stałe zlecenia. 

Jeśli na razie nie chcesz zastanawiać się, jak założyć firmę transportową, czy też kurierską, jednak zastanawiasz się, jak zostać kurierem, Twój biznesplan nie musi być aż tak rozbudowany. Niemniej warto zaplanować potencjalne przychody i koszty. Głównymi kosztami są rzecz jasna zakup samochodu i jego eksploatacja.

Formalności związane z założeniem firmy kurierskiej

Bez względu na to, czy zbierasz informacje dotyczące tego, jak założyć firmę transportową, zatrudniającą dziesiątki czy setki pracowników, czy też chcesz pracować jako kurier na własnej działalności, musisz dopełnić pewnych formalności.

O tym, jakie to będą formalności, zdecyduje forma działalności, którą wybierzesz. Zakładanie firmy kurierskiej zwykle wymaga stworzenia spółki cywilnej lub spółki z o.o. Wynika to z konieczności zatrudniania pracowników i licznych współpracy z kontrahentami. Zakładanie spółek tego typu to konieczność posiadania wkładu własnego i zabezpieczenia finansowego. Innymi słowy, zakładanie firmy kurierskiej wymaga sporej inwestycji.

W kwestii składania odpowiednich dokumentów kluczową kwestią jest rejestracja firmy. Zgłoszenie do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności lub do Krajowego Rejestru Sądowego – w zależności od wybranej formy działalności, to w zasadzie jedyna czynność, którą trzeba wykonać, ponieważ oznacza to automatyczne nadanie firmie numeru NIP i rejestrację w ZUS. Inaczej sprawa wygląda w sytuacji, gdy interesuje Cię nie tylko wysyłanie paczek, ale chcesz też, by Twoi kurierzy dostarczali Klientom listy. Oznacza to wejście do kolejnej branży i konieczność wpisu firmy do Rejestru Operatorów Pocztowych.

Natomiast, jeśli zastanawiasz się jedynie nad tym, jak zostać kurierem i nawiązać współpracę z firmą kurierską, formalności ograniczają się do zarejestrowania jednoosobowej działalności gospodarczej.

Wybór opodatkowania w firmie kurierskiej

w Polsce przedsiębiorcy mają 3 opcje do wyboru, jeśli chodzi o formę opodatkowania. Kurierzy nie stanowią tutaj żadnego wyjątku. Oznacza to, że możesz się rozliczyć z fiskusem na jeden z poniższych sposobów:

  • rozliczenie na zasadach ogólnych – obowiązują 2 progi podatkowe. Najniższy to 17%, natomiast po przekroczeniu progu podatkowego wysokość podatku dochodowego wzrasta do 32% (dotyczy nadwyżki ponad kwotę stanowiącą próg);
  • podatek liniowy – stała stawka 19% niezależna od wysokości dochodu. Minusem tego rozwiązania jest brak możliwości odliczania od przychodów kosztów poniesionych w związku z prowadzeniem działalności;
  • ryczałt – stała stawka 8,5% odprowadzana od przychodów ewidencjonowanych. Tutaj również brak możliwości odliczenia kosztów. Co więcej, ze względu na specyfikę usług kurierskich i działania firm przewozowych, rozwiązanie to często jest trudne lub wręcz niemożliwe do wdrożenia.

Założenie firmy kurierskiej — czy jest to opłacalny biznes w Polsce?

Wiesz już, jak założyć jednoosobową firmę kurierską, a także jak założyć firmę transportową, która podejmie rywalizację z największymi podmiotami na rynku. Pozostaje jeszcze odpowiedź na pytanie, czy dzisiaj można jeszcze odnieść w Polsce sukces w tej branży? Jeśli planujesz założenie firmy kurierskiej kompleksowo zajmującej się transportem paczek i listów, musisz sprostać dużemu wyzwaniu, ze względu na zaciętą rywalizację w branży. Niemniej odpowiednie podejście do tematu, zaplanowanie biznesu, zdobycie zaufania mieszkańców danej aglomeracji i ich profesjonalna obsługa mogą zaprowadzić Cię do sukcesu.


Niewątpliwie jednak o wiele łatwiejsze zadanie czeka się, jeśli rozważasz, jak założyć własną firmę kurierską w sensie jednoosobowej działalności gospodarczej i współpracy z firmą kurierską. Rynek zakupów internetowych stale rośnie, co oznacza coraz większą liczbę dostaw, a tym samym większe zapotrzebowanie na kurierów. Zarobki w branży również są coraz wyższe. Poza tym, jeśli wybierzesz taką działalność, być może zainteresuje Cię oferowana przez Ship Center franczyza kurierska, nadanie paczki, usługi związane z wykorzystaniem drukarki, wyrób pieczątek czy marketing to tylko część usług, które będziesz mógł zaoferować swoim klientom. Zachęcamy do kontaktu telefonicznego lub mailowego – nasi konsultanci udzielą Ci wszelkich niezbędnych informacji.

Total
0
Shares
Poprzedni artykuł

Jaką działalność otworzyć w małej miejscowości, dużym mieście i na wsi?

Następny artykuł

Jak wysłać paczkę za granicę — najprostsze sposoby

Powiązane artykuły