Jakie są wady i zalety franczyzy?

Franczyza to popularny model biznesowy, który nieustannie zdobywa nowych zwolenników. Wynika to z jego licznych zalet. Warto przy tym podkreślić, że mowa tu zarówno o korzyściach dla franczyzobiorców, jak i zaletach franczyzy dla franczyzodawców. Jednak czy istnieją też jakieś wady tego rozwiązania? Sprawdźmy! 

Wady i zalety franczyzy, czyli co warto o niej wiedzieć?

Każde rozwiązanie ma swoje plusy i minusy. W dalszej części tekstu przedstawimy i omówimy wady i zalety tego modelu biznesowego. Zanim jednak dokładnie przeanalizujemy tę kwestię, powinniśmy najpierw wytłumaczyć, czym jest franczyza i co warto o niej wiedzieć.

Otóż franczyza to system biznesowy, w którym przedsiębiorca działa na licencji innej firmy, posługując się jej logo, korzystając z jej produktów, know-how i wsparcia w wielu obszarach, na przykład logistycznego czy w zakresie księgowości. Jako franczyzobiorcę określa się przedsiębiorcę, otwierającego działalność pod czyimś szyldem, a franczyzodawcy to firmy udzielające licencji. 

Co jeszcze warto wiedzieć o franczyzie?

  • Przedsiębiorca działa samodzielnie, jednak pod patronatem franczyzodawcy.
  • Zyski są dzielone pomiędzy franczyzodawcę i franczyzobiorcę, chyba że zostanie ustalona inna forma rozliczenia,
  • Franczyzobiorca oferuje jedynie usługi i produkty dystrybuowane przez daną markę, bądź też pozycje dodatkowe, zaakceptowane przez franczyzodawcę.
  • Franczyzobiorca ponosi koszty zakupu/wynajmu lokalu i jego utrzymania.
  • Franczyzobiorca odpowiada za sprowadzanie towarów i kontakt z dostawcami.
  • Franczyzodawcy udzielają wsparcia, które może przyjmować bardzo różnorodne formy — w zależności od ustaleń między stronami.

Jakie są wady franczyzy?

Niewątpliwie otwarcie franczyzy ma wiele zalet, jednak istnieją też wady, o których warto pamiętać. Na pierwszy plan wysuwa się ograniczona niezależność. Przedsiębiorca włącza do oferty jedynie produkty i usługi oferowane przez franczyzodawcę. Owszem, możliwe jest wprowadzenie kilku nowych pozycji do oferty, ale tylko po zaakceptowaniu przez właściciela marki, na co ten nie zawsze musi przystać.

Wszelkie modyfikacje w działaniach operacyjnych czy marketingowych również muszą być wcześniej uzgodnione. Wśród korzyści płynących z franczyzy wymienia się możliwość działania pod szyldem znanej marki, co przekuwa się na spore zaufanie ze strony klientów.

Jakie są wady franczyzy dla franczyzodawcy? Na pewno trzeba tu wskazać na ograniczoną kontrolę. Co prawda firma decyduje o wielu kwestiach, jednak nie jest w stanie nieustannie nadzorować wszystkich franczyzobiorców. Poza tym gdyby to robiła, prawdopodobnie wielu z nich by straciła. 

Franczyzodawca musi liczyć się również z ryzykiem trafienia na niekompetentnego partnera biznesowego. Trzeba przy tym pamiętać, że wedle prawa franczyzobiorca nie jest pracownikiem firmy udzielającej licencji, zatem nie może zostać przez nią po prostu zwolniony. Zdarzają się sytuacje, w których wysiłek i czas poświęcony przez franczyzobiorcę idą na marne, ponieważ biznes nie przynosi odpowiednich zysków. 

Jakie są zalety franczyzy?

Jeśli rozważymy wady i zalety franczyzy, dojdziemy do wniosku, że te drugie zdecydowanie przeważają. Pewne zalety franczyzy są niepodważalne, a należą do nich:

  • niski wkład własny,
  • możliwość działania pod znanym brandem,
  • wsparcie w rozwoju,
  • wsparcie w działaniach marketingowych,
  • pomoc w księgowości i innych obszarach funkcjonowania firmy.

Wiele osób decyduje się na franczyzę ze względu na brak zaplecza finansowego, które pozwoliłoby sfinansować budowę w pełni niezależnej marki. Często inwestycja w kwocie zbliżonej do 10 tysięcy złotych okazuje się całkowicie wystarczająca. Jednocześnie zysk jest niemal pewny dzięki działalności pod szyldem znanego przedsiębiorstwa, które ma już ustabilizowaną pozycję na rynku.

Franczyzobiorcy mogą również liczyć na szkolenia i praktyczne wsparcie w zakresie organizacji działania i tworzenia kampanii. Ponadto firma pomaga w księgowości i innych kwestiach formalnych. To kolejne oszczędności, dzięki którym w naszej kieszeni może pozostać więcej gotówki.

Jakie są zalety franczyzy dla franczyzodawcy? Przede wszystkim może on błyskawicznie rozwijać swoją działalność. Gdyby firma miała samodzielnie zajmować się otwieraniem każdego nowego punktu, musiałaby poświęcić na to sporo czasu i pieniędzy. O wiele prościej jest zrobić to poprzez franczyzę. Co więcej, również w późniejszym czasie franczyzodawca nie musi poświęcać pojedynczym punktom zbyt wiele czasu.

Otwarcie punktu kurierskiego – jakie wady i zalety ma taka franczyza?

Poznałeś już wady i zalety tego modelu biznesowego. Teraz przyjrzyjmy się bliżej konkretnej franczyzie – punktowi kurierskiemu. Powstające punkty franczyzy kurierskiej czy punkty nadania paczek nie wymagają dużego wkładu własnego.

Największy wydatek stanowi zakup lub wynajem lokalu, choć przynajmniej początkowo franczyzę można prowadzić we własnym domu. Realizacja usług kurierskich nie wymaga żadnych szczególnych umiejętności ani fachowej wiedzy – wszystkiego nauczymy Cię w krótkim czasie, podczas kursów.
Na dziś dzień franczyza kurierska wydaje się jedną z najciekawszych propozycji na rynku. Przemawiają za tym zwłaszcza wysokie zarobki, niski wkład własny oraz rosnąca popularność tego typu usług w całym kraju.

Total
0
Shares
Poprzedni artykuł

Jak wysłać rower kurierem — najważniejsze informacje

Następny artykuł

Pomysł na franczyzę: z wkładem własnym czy bez?

Powiązane artykuły