Fulfilment – to słowo powinna znać każda osoba prowadząca sprzedaż w internecie. Wielkość Twojego sklepu nie ma znaczenia. Przekazanie obsługi paczek zewnętrznej firmie przyspieszy rozwój Twojego biznesu i zdejmie z głowy część obowiązków, dzięki temu skupisz się na ważniejszych rzeczach. Przeczytaj, czym jest fulfilment i jak go wprowadzić w firmie.
Nie wiesz, co to jest fulfilment? Na razie nie powstało polskie określenie na tę usługę, jednak w naszym kraju zyskuje ona coraz większą popularność. Głównie dlatego, że pozwala przedsiębiorcom oddelegować jeden z najbardziej problematycznych obowiązków – obsługę zamówień i magazynowanie towaru. Warto rozważyć wprowadzenie tego udogodnienia. Poznaj wady i zalety fulfilmentu.
Co to jest fulfillment?
Co to znaczy fulfilment? Oznacza pełną obsługę zamówienia złożonego online. Czynności zmierzających ku jego sfinalizowaniu nie wykonuje sprzedawca, a zewnętrzna firma. Odbiera zamówienie, odpowiada za pakowanie produktu, a następnie dostarczenie go do klienta z zachowaniem wyznaczonych standardów. W razie potrzeby zajmuje się również przyjęciem reklamacji lub zwrotu towarów.
Podwykonawca przechowuje produkty we własnym magazynie, więc cała logistyka jest po jego stronie. Jeśli jako sprzedawca zdecydujesz się na przekazanie pełnej obsługi zamówień, firma organizująca fulfilment w e-commerce zajmie się także kontaktem z klientami. W zakresie Twoich obowiązków pozostanie produkcja lub sprowadzanie produktów i marketing.
Jak działa fulfillment?
To Ty wybierasz, jak duży zakres logistyki przejmie zewnętrzny operator. On udostępnia Ci swój magazyn, gdzie przechowujesz towary. Nadal zajmujesz się ich sprzedażą, ale kurier odbiera gotowe paczki od podwykonawcy. W momencie zakupu informacja o konieczności zapakowania i wysłania produktu automatycznie dociera do magazynu fulfilment, który natychmiast rozpoczyna realizację zamówienia. Na bieżąco dowiadujesz się, jeśli na stanie zaczyna brakować produktów, co pozwala Ci w porę zareagować.
Towar przechowywany w zewnętrznym magazynie jest całkowicie bezpieczny. Umowa fulfillmentowa zabezpiecza produkty przed ewentualnym zniszczeniem lub kradzieżą. Chociaż magazynowaniem i wysyłką zajmuje się ktoś inny, zyski nadal idą do Twojej kieszeni. Oczywiście, podwykonawca otrzymuje zapłatę za swoje usługi na podstawie cennika fulfilment.
Czy fulfillment to to samo co dropshipping?
Fulfilment i dropshipping to dwa rozwiązania, które nie wymagają posiadania własnych magazynów. Na czym polega różnica między nimi? Dropshipping ma rację bytu, jeśli sprzedajesz towary pochodzące z hurtowni. Fizycznie ich nie posiadasz, ale są wystawione w Twoim sklepie. Kiedy spłynie zamówienie, przekazujesz je hurtowni, która wysyła paczkę klientowi.
Fulfilment daje możliwość sprzedaży własnych lub wcześniej zakupionych produktów, które składujesz w zewnętrznym magazynie. Masz prawo do wdrożenia wymagań dotyczących pakowania i sposobu dostawy. Klient otrzymuje paczkę zgodną z Twoimi wytycznymi zamiast anonimowej przesyłki bez własnego charakteru. Budujesz w ten sposób rozpoznawalność marki i sprawujesz kontrolę nad całym procesem.
Korzyści z fulfillmentu
Wprowadzenie fulfillmentu usprawnia pracę sklepów e-commerce. Kiedy obsługą paczek zajmuje się profesjonalny magazyn, ich wysyłka trwa krócej i generuje niższe koszty. Nie musisz przejmować się wynajmowaniem powierzchni, zatrudnieniem pracowników czy podpisywaniem umów z przewoźnikami. Często magazyny obsługuje franczyza kurierska, dzięki czemu otrzymują znacznie korzystniejsze stawki za wysyłkę paczek.
Status fulfilment możesz kontrolować na bieżąco. W systemie sprawdzisz, czy magazyn zajmuje się obecnie pakowaniem paczki oraz kiedy planuje ją wysłać. Klienci potrafią być problematyczni, dlatego przekazanie kontaktu z nimi profesjonalnemu podwykonawcy oszczędzi Ci wielu stresów. W tym czasie skupisz się na pozostałych filarach biznesu i generowaniu coraz większych przychodów. Fulfilment wchodzi do kolejnych branż i nie zanosi się, aby miał szybko z nich zniknąć.