Franczyza to dla wielu osób jedyna szansa na założenie firmy. Na temat opłacalności tego rozwiązania krąży wiele legend. Jednak czy franczyza się opłaca? Warto w końcu jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie, przedstawiając przekonujące argumenty. Czytając poniższy tekst, dowiesz się, czy warto być franczyzobiorcą!
Czy warto podjąć się franczyzy – najważniejsze informacje
Być może chcesz zostać przedsiębiorcą i szukasz najlepszej dla siebie opcji. Jeśli masz ograniczone środki finansowe, lub chcesz skorzystać z doświadczenia profesjonalistów, może zainteresować Cię franczyza. Czy warto być franczyzobiorcą? Wielu początkujących przedsiębiorców zadaje sobie to pytanie, a my postanowiliśmy na nie odpowiedzieć. Za wstęp posłuży nam krótkie wyjaśnienie, na czym polega ten rodzaj biznesu. Wyjaśnimy również, kim są franczyzobiorcy, a kim franczyzodawcy.
Franczyza, w pewnym uproszczeniu, to prowadzenie biznesu pod cudzą marką. Firma posiadająca liczne oddziały, daje prawo do korzystania z logotypu czy know-how, a także udziela swojej licencji, technologii i produktów. W zamian oczekuje dzielenia się zyskami lub jednorazowej opłaty na początku współpracy. To właśnie taki model prowadzenia działalności gospodarczej uznaje się za franczyzę. Zaś osoba, która współpracuje na tych zasadach, to franczyzobiorca.
Warto zauważyć, że franczyza może przybierać formę niewielkiego punktu usługowego, jak i ogromnego sklepu wielobranżowego. Tym samym odpowiedź na pytanie, czy warto być franczyzobiorcą – podmiotem korzystającym z licencji franczyzodawcy – nie jest prosta. Pytanie powinno raczej brzmieć: czy franczyza się opłaca? Zwłaszcza pod kątem finansowym.
Co trzeba wiedzieć przed rozpoczęciem współpracy?
Najlepsze franczyzy gwarantują bardzo wysokie stopy zwrotu, które w wielu przypadkach dochodzą do kilkudziesięciu tysięcy złotych miesięcznie. Największe sklepy zarabiają nawet kilkukrotnie więcej, jednak w tym przypadku mówimy o punktach zatrudniających nierzadko kilkuset pracowników.
Zanim zdecydujesz się na założenie franczyzy, powinieneś wiedzieć, czym cechuje się ten model działalności i jak różnią się oferty poszczególnych franczyzobiorców. Kluczowe znaczenie ma też zakres współpracy. Przed podpisaniem umowy należy ustalić z firmą wszystkie szczegóły. Niektórzy franczyzodawcy udzielają licencji i w zasadzie na tym kończy się ich ingerencja w działalność firmy.
Tak duża niezależność może być kusząca, jednak w rzeczywistości wsparcie logistyczne czy księgowe to jedne z największych korzyści wynikających z działalności w formie franczyzy. Dostarczanie produktów, pomoc w organizacji kampanii marketingowej, czy przypisany nam opiekun – to tylko niektóre formy wsparcia, które okazują się nieocenione.
Druga kwestia to koszty wynikające ze współpracy z franczyzodawcą. Dochodowa franczyza to taka, która nie wymaga oddawania zbyt wielu zysków właścicielowi marki. Jeśli już oddawać zysk, to niewielki jego procent. Nasza firma oferuje jeszcze korzystniejsze rozwiązanie. Chcemy wnieść jakość usług na zupełnie nowy poziom, dlatego nie oczekujemy dzielenia się wypracowanymi przez Ciebie przychodami. Zamiast tego, na początku współpracy pobieramy jednorazową opłatę w wysokości 9000 złotych netto.
Czy franczyza się opłaca?
Niewątpliwie dobra franczyza może przynieść wysokie zyski. Zatem jaką franczyzę wybrać? Odpowiedź na to pytanie powinno się uzależnić od kilku czynników, w tym przede wszystkim od: Twojego budżetu, predyspozycji, wiedzy, umiejętności i doświadczenia. Warto jednak podkreślić, że istnieje uniwersalna, dochodowa franczyza, która nie wymaga wielkich kompetencji. Mowa tutaj oczywiście o naszym punkcie kurierskim.
W przypadku franczyzy pod marką Ship Center zyski miesięczne wahają się od 7 do 20 tysięcy złotych. Dla wielu osób będzie to wystarczająca odpowiedź na pytanie: jaka franczyza najlepsza? To, ile zarobimy, zależy od:
- zaangażowania w pracę,
- poziomu świadczonych usług,
- zakresu usług dodatkowych,
- lokalizacji punktu kurierskiego-franczyzy,
- liczby zatrudnionych pracowników,
- jakości i zakresu kampanii marketingowej.
Otwarcie punktu kurierskiego. Czy warto nawiązać współpracę z franczyzą?
Wszystko zależy od Ciebie! Od Twojego zaangażowania, poziomu świadczonych usług i innych wymienionych wyżej czynników. Z naszej strony możemy zaoferować Ci pełne, kompleksowe wsparcie. Chętnie dzielimy się wiedzą i doświadczeniem, a także dostarczamy wielu gotowych, z powodzeniem przetestowanych w biznesie, rozwiązań.
Alternatywą dla takiego punktu nadania paczek jest prowadzenie go samodzielnie. Oczywiście możesz zdecydować się również na takie rozwiązanie. Musisz wtedy liczyć się z koniecznością zainwestowania większych środków od samego początku działalności. Nie masz też gwarancji pozyskania klientów ze względu na brak rozpoznawalnej marki.
Co więcej, tylko działając ramię w ramię z renomowaną firmą, taką jak Ship Center, masz pewność, że będą chciały współpracować z Tobą wszystkie uznane firmy kurierskie. Zapewniamy zatem, że dobra franczyza to o wiele lepsze rozwiązanie, w które zdecydowanie warto zainwestować.